version 9.9.9

Macken lyssnar in: Apple Music

I går lanserades Apples nya musiktjänst, Apple Music. Apple lanserade även Beats 1 den nya 24-timmars radiokanalen. Macken har kollat, förlåt, lyssnat in.

Apple Music är hela utbudet, nästan, i iTunes tillsammans med din musik, den musik du har köpt och lagrar via iTunes Match. Du har tillgång till miljontals låtar och du kan skapa dina egna spellistor, kombinera dem som du vill och du kan dela spellistorna, starta en egen liten radio kanal. Du kan även följa dina favoritartister och exempelvis få veta hur du grillar ananas som Trisha Yearwood visar med en bild.

Gamla spellistor

Jag har ett helt gäng gamla spellistor i iTunes som nu fått nytt liv igen. Det är spellistor sorterade på artister och sedan egenhändigt ihopsatta spellistor som jag inte använt på ett bra tag. De fick stryka på foten först för Spotify och sedan för Wimp - båda abonnemangen har jag nu sagt upp och jag flyttar tillbaka till Apple, iTunes och Apple Music.

Apple Music-appen i iOS 8.4 är rakt på, enkelt och begriplig. I underkant finns alla funktionerna - bara att klicka.

Gamla bekantingar

Ganska snart upptäckte jag en massa gamla bekantingar. Favoriter vars musik i vissa fall inte finns på iTunes men som jag har köpt och som finns i mina spellistor. Mink DeVilles Miracle som är en av världens absolut vackraste låtar är inte lätt att hitta men jag har den och nu har jag hittat den igen. AC/DC finns nu äntligen på streamingtjänster men jag hade redan en blytung spellista som nu dammas av och kommer tillpass igen.

Här finns också en rad av alla mina gamla countryhjältar och husgudar - Johnny Cash framför andra. Jag kan snabbt dra igång Peter LeMarc, Bachman Turner Overdrive, Status Quo och The Boss - allt fanns där, lagrat sedan tidigare. Nu är det bara att leta igenom Apple Music och komplettera.

Spellistor

Just nu bryr jag mig inte om att flytta spellistor vare sig från Wimp eller Spotify. Jag väljer att komplettera mina gamla spellistor och sedan köra vidare där jag var en gång.

Ljudet är alldeles utmärkt, i mina öron bättre klart än Spotify och utan tvekan i klass med Wimp.

Apple har nu släppt iTunes 12.2 som krävs för Apple Music på din dator, liksom radiokanalen Beats 1. El Capitan och iOS 9, testversionerna har inte uppdaterats, ännu. Apple prioriterade iOS 8.4 under tisdagen av naturliga skäl.

Utbudet

I och med att Apple Music kombineras med min egen inköpta musik så blir utbudet bredare. Jag har hela Rammsteins musikkatalog, Taylor Swift, Van Morrison och jag har några till artister som inte släppt allt sin musik för streaming och jag har en och annan låt som är svår att hitta. Finns inte musiken för streaming så är det bara att öppna plånboken, betala, köpa musiken så har du den på ett och samma ställe. Mycket praktiskt i mina ögon.

Är det då stor skillnad mellan Spotify, Wimp och Apple Music?

Inga avgörande vad gäller hur du skapar spellistor, hur du lyssnar och vad gäller utbudet. Mitt intryck är att det finns lite mer i Apple Music men det är inga avgörande skillnader.

Ljudet däremot är bättre än Spotify och i klass med Wimp, som sagt, vilket betyder att Apple 250 kb/s låter lika bra, och bättre än konkurrenterna men Apple Music är snällare mot ditt abonnemang och din datatrafik.

Abonnemang

Familjeabonnemanget är dessutom billigare än motsvarande Spotify - 149 kronor för upp till 6 personer. 99 kronor om du ska ha ett abonnemang för eget bruk.

Observera också att iTunes Match fortfarande är en egen tjänst och det sägs att den ska ingå i Apple Music men fortfarande finnas kvar som egen tjänst. Det innebär att iTunes Match ingår i Apple Music men du kan köpa tjänsten löst, vid sidan av om du inte vill ha Apple Music - bara ha din musik i molnet.

Enhetligt

Funktionerna är enhetliga i iPad, iPhone och dator vilket är mer än det går att säga om Spotify. Funktionellt skiljer inte mycket mellan Apple Music och Wimp när det handlar om att lyssna och hitta musik. Två viktiga skillnader finns - Connect där du kan följa dina favoritartister och som redan sagts, mindre belastning på din datatrafik.

För mig är den avgörande skillnaden att det är här jag har min köpta musik. Jag har aldrig köpt musik vare sig via Spotify eller Wimp och det betyder att nu har jag min strömmande musik och min köpta musik på ett och samma ställe - Apple Music.

Beats 1

Jag snabblyssnade lite på Beats 1 och jag kan inte säga att det var, eller är en radiokanal som jag kommer att lyssna särskilt mycket på. Inte om den kommer att låta som den lät inledningsvis. Det är inte min musiksmak helt enkelt och lite för ofta förekommer den musiksmak som jag högt, innerligt och utan förbehåll hatar. Då menar jag verkligen hatar och det är rap och amerikansk hiphop. Jag har absolut ingenting till övers för musikstilen utan har en väl utvecklad allergi mot den. På andra plats på min lista över sådant som jag absolut inte vill lyssna till kommer svensk rap och hiphop.

Det är möjligt att Beats 1 kommer att kunna bjuda på annat som intresserar. Det kommer ju radioshower med mängder av olika radiopratare och det kommer att bjudas på intervjuer vid sidan av all musik. Det är hur som helst inte huvudnummret utan det är all strömmad musik och det faktum att jag nu har allt på en och samma plats. Ursäkta om jag låter tjatig men det är ett viktigt skäl.

Spellistor

Jag kommer företrädesvis använda iTunes för att skapa mina spellistor. Jag använde datorn med Spotify och med Wimp och jag trovs fortfarande bäst med den överblick datorn ger i kombination med att kunna dra och släppa, sortera om, byta plats och döpa om spellistor. Det fungerar naturligtvis även med iPhone och iPad men som sagt - datorn är överlägsen.

Omdöme

Är då allt perfekt?

Nej, en del behöver slipas av. Det är inte helt enkelt att begripa hur du skapar nya spellistor och det är inte helt glasklart var ny musik som du letat fram landar bland dina spellistor. Det du plockar ihop bland Apples musik landar inte alltid på samma ställe som dina egna, personliga spellistor som du har via iTunes och iTunes Match nämligen.

Appen är kanske inte helt glasklar på alla punkter men det kan vara så här Apple vill ha det - en skillnad mellan musik du har lagrat och köpt och musik från iTunes utbud. Förmodligen kommer det här också att kännas mer naturligt efter en tids användande. En liten tröskel var det i alla fall inledningsvis. Jag tvekade och funderade länge över hur det skulle påverka betyget men bestämde mig till slut för att det ska det inte. Apple Music är en helt ny tjänst och jag hade även vissa små problem även med Spotify och Wimp inledningsvis. Sådant som berodde på att jag inte riktigt förstod allt direkt. Efter ett tag försvann irritationsmomenten, de flesta av dem medan andra bestod och blev så irriterande att jag lämnade tjänsten, läs Spotify.

Wimp gillade jag verkligen därför att tjänsten hade allt det jag kräver av en musiktjänst men den har inte all min köpta musik och det fällde avgörandet.

Connect

Wimp har inte heller Connect där jag kan få lite extra information om mina favoritartister och det är inte avgörande men det är en extra krydda trots allt. Jag har som sagt redan tänkt kopiera Trisha Yearwoods grillade ananas med glass och persikosirap. Jag har också hittat flera musikvideor som också finns inom ramen för Apple Music. Söker du musik så kan du få upp en video, likväl som låten vilket faktiskt är mer än okej. Jag tillhör de fullvuxna som fortfarande kommer ihåg då MTV bestod av musikvideor nämligen så det blir ibland lite grand av ett kärt återseende. Connect och alla musikvideor väger upp den lilla kantighet som jag jag upplevde inledningsvis med tjänsten.

Apple Music får dock inte högsta betyg. Det finns en del att slipa av både i tjänsten och appen och alla tjänster ser inte heller ut att fungera riktigt som de ska.

Ett förslag - Ska du skapa nya spellistor vore de förnämligt om den lista du just nu jobbar med alltid lpg först i listan, inte som nu i bokstavsordning. Wimp har den funktionen. Skapar du en ny lista och lägger till musik i den så finns den högst upp medan du lägger till nya låtar. Enkelt och suveränt och du slipper sitta och scrolla hela tiden.

Får du inte synkningen via iCloud Music Library att fungera så kontrollera att du har slagit på funktionen både i din iOS-app och i din dator. Funktionen är nämligen inte påslagen som standard. Ge också Apple lite tid. Apple Music är en avancerad tjänst med flera olika viktiga funktioner. Apple kommer att få ordning på alla tjänster - att det hackar ibland är bara att förvänta sig med tanke på att tjänsten nu rullats ut till över 115 länder - samtidigt.

Betyg

Tjänst: Apple Music
Producent: Apple